Na profesní síti LinkedIn jsem narazil na inzerát společnosti LEGO na pozici Strategic Partner pro oblast CEEMEA. Se vzpomínkou na uplynulý prosinec jsem se tréninkově zamyslel, jakou myšlenkou bych mohl při nástupu na toto místo pozitivně ovlivnit výsledky velmi úspěšného podniku. První myšlenka byla rychlejší než nápomocný kluk v písni Psí balada od nositele titulu Objev roku dvacátého třetího udílení cen Českého slavíka. Mojí myšlenkou je vdechnout větší život dárkovým kartám. Okoukané, fádní a nudné? Teoreticky. Prakticky záleží na souvislostech a celkovém pohledu na strategický management podniku. Chcete-li, zamyslete se se mnou.
Prvky ESG a CSR nebo jen marketing?
Mezi klíčové zákazníky společnosti LEGO patří děti i dospělí. Dárková karta umožňuje výběr, potenciálně odloženou spotřebu v závislosti na své platnosti a může sloužit jako motivační faktor pro dosahování vlastních vytyčených milníků. Celý svůj profesní život působím na pozici, kde někomu pomáhám neho druhé podporuji, případně řeším situace, do kterých se lidé či podniky dostanou. Když pominu peníze, tak lidé projevují vděk i formou poděkování a drobných darů.
Nejčastějším drobným dárkem, a to jak za profesionální práci, tak za pomoc v běžném životě v posledních 10 letech je nějaká forma alkoholu. Není se čemu divit, jde o vybudovanou tradici, kterou máme na očích již od dětských let. Jouza lahvinkou poděkoval řemeslníkovi za potenciální synergický efekt při nečinnosti v otázce renovace historické památky v dětském filmu Ať žijí duchové.
Výsledek volby, zda si večer člověk raději vypije sklenku vína nebo postaví oblíbenou sadu propracované stavebnice, závisí na každém z nás a ovlivňujících faktorů existuje obrovské množství. Z těch praktických jde na jednu stranu o prostor, na stranu druhou o investiční hodnotu. Láhev přinesu a odnesu, LEGO zůstává. To může být přitěžující okolnost v případě rozšiřující se sbírky. Polehčující okolností je investiční hodnota a morální aspekt této volby.
Rodí se zde tedy ambice přerozdělení obrovských finančních toků směřujících do alkoholového průmyslu? Tento trend roste na síle s generační obměnou. Mezi generacemi X a Y dochází k rozdílu v poměru příznivců alkoholu. Zástupci generace X často používali alkohol jako bariéru, za kterou odřízli své problémy. Jako zástupce generace Y můžu říci, že raději problémům čelím, než bych je zakrýval alkoholem. Také jsem přesvědčen, že se dokážeme bavit i bez alkoholu, přesto požitkář ve mě rád ochutná sklenku vynikajícího moku.
Zásadním faktorem tedy může být přidaná hodnota dárkových karet. Zmínil jsem vdechnout kartám život. Nejde jen o mediální masáž pomocí účinných marketingových nástrojů. Nejraději mám přirozený WOM marketing, který považuji za odměnu po dlouhodobé systematické tvrdé práci. LEGO má možnost tohoto dosáhnout pomocí dárkových sad, které dostáváte zdarma k nákupu na oficiálním storu. Vdechnutí života kartám může být o jediném detailu, a to přidání kategorizace „důvodu“ darování.
Při studiu vysoké školy kamarádka poznamenala, že ze mě spolužáci začínají dělat alkoholika. Nejde o častou a neřízenou konzumaci, jde právě o dary za pomoc a spolupráci při studiu. Kategorie „Doučovatel“ by tedy mohla mít svoji speciální dárkovou sadu. Já bych si ke státnicím pořídil sestavu Roklinky z Pána prstenů a protože bych použil dárkové karty z této kategorie, tak bych obdržel speciální sadu, která by pro mě měla přidanou hodnotu. Herních návazností je celá řada, od žebříčků po speciální eventy.
Ukotvení do strategického managementu
Myšlenka respektuje misi a vizi společnosti. Inspiruje ke každodenním dobrým skutkům, které jsou nad rámec osobní povinnosti. A tak jako v případě postojů našeho učitele národů jde i zde něco předávat pomocí hry. V tomto konkrétním případě odměnu za rozvoj ostatních, ovšem kategorií by mělo být více a všechny by měly být v souladu s hodnotami společnosti.
Mise společnosti LEGO. In: lego.com [online], ©2023 [cit. 3. 1. 2024]. Available at: LEGO.
Inspire and develop the builders of tomorrow.
Definování strategického cíle z myšlenky by mělo respektovat pravidlo akronymu SMARTER, protože v dnešní době SMART cíle nestačí. Počáteční písmena anglických slov představují atributy správně definovaných cílů. Výkladů je více, já se ztotožňuji s těmito atributy strategických cílů:
- s – pecific (specifický),
- m – easurable (měřitelný),
- a – chievable (dosažitelný),
- r – elevant (k věci),
- t – ime-based (termínované),
- e – thical (etické),
- r – ewarding (hodnotný).
Právě přidaná písmena ER představují pro současnou situaci klíčové elementy. Strategické operace definované pro dosažení určeného cíle bude někdo zpracovávat, pravděpodobně stále lidská bytost a je nutné brát ohled na její vnímání. Zástupci nastupující generace Z vyznávají odlišné hodnoty i přístup k práci. Etika a enviromentalistika má navíc v posledních letech významný vliv na podnikatelské prostředí.
Má myšlenka nese prvky, na kterých lze postavit příběh podepřený současnými trendy, jehož je LEGO vítězem. Není to však jediná možnost. Co napadá Vás? Zkusili jste si svoji myšlenku propracovat až k detailům, ze kterých je zřejmé, že byste byli pro LEGO vhodnou volbou?